Andre turer og bilder

Her vil det komme hummer og kanari, alt fra Renault Extreme turer som Nordkapp, Afrika, USA, Sør-Amerika. Vi har Trønder turer, fortellinger og historier. Turer til Paris og Reims og andre steder har vi også. Ekebergmarkedet, Oslo Motor Show, og mange mange flere…

Men når noen vil fortelle oss en historie, og da holder det ikke med et galleri. Da vil du finne en oversikt her til disse sidene.

Om lag 50 000 besøkende fant veien til Lillestrøm hvor gode sko var å anbefale om man skulle overleve de tusenvis av betongkvadratmetre uten gnagsår. Også i år hadde vi en velplassert stand på fotvennlig underlag, dvs. et resteteppe fra TeppeAbo. Når både McLaren, Ferrari, Maserati og 2CV-klubben hadde teppe, må vi ha teppe! Nok om det. Nå må du lese resten i Bulletin 4-2023, nesten to sider med reportasje.

Rallye Monte-Carlo Historique 2023 starter fra fem steder, stjerne formasjon kaller dem det. I år starter dem fra Oslo, Bad Homburg, London, Reims og Torino. Sist det var start i Oslo var i 2018. Etter at dem har startet kjører dem til Monte Carlo hvor dem restarter og 164 nye mil på krevende veier venter på dem fra lørdag til tirsdag. Det er 16 spesialetapper med varierende veier og føreforhold. Etter 354 mil og 8 dager avsluttes det hele med premieutdeling i Monte Carlo. Totalt er det 281 påmeldte deltakere i 48 ulike bilmerker og fra 29 ulike land

47 474 besøkende - og dermed ny rekord. Hvor mange som beundret våre biler vet vi ikke, men vi tipper 47 474! Hyggelig var det at ganske så mange medlemmer stakk innom for en prat. Åtte Renault var rullet inn på Lillestrøm hvorav tre på standen. Artikkel i Bulletin 4-2021.

Det er lenge siden sist vi rapporterte fra "Retro". Dels fordi arrangementet utviklet seg mer og mer vekk fra marked og over til ganske så jålete utstilling med dyre auksjoner og millioner av modellbiler. I årene siden sist har mange av oss med begeistring valgt markedet i Reims fremfor Retromobile. Men det er større enn noen gang og utvidet både antall dager og åpningstider, helt til klokka ti om kvelden. Et stort pluss er at det nå også er et salgsmarked for private, men med maxpris 25 000 euro. Så hopper jeg litt - Ikke så mange CRN-medlemmer dro nedover, vi var rundt 6-8 entusiaster som trålet de 72 000 kvm med 620 utstillere, hvorav 124 klubber, med om lag 1000 biler. Nå siterte jeg redaktøren igjen og ble med han nedover, eller rettere sagt, jeg møtte han der nede. Les Bulletin 1-2020.

Motorkonvoien 8 og 9 juni har vi bilder fra. Noen var med i Totenløpet og andre var med i Hamarløpet og så møttes vi på Biri og kjørte derfra og opp til Olympiaparken i Lillehammer. På søndag var vi med på åpningen av Norsk Kjøretøyhistorisk Museum. Jeg vet at det var en del Renault-er med, både lørdag og søndag.

SALON CHAMPENOIS - en messe verd! I flokk og følge dro 10 CRN-medlemmer til et litt hustrig Reims hvor det største og beste markedet for 32. gang ble avholdt med boblevann, baguetter og 60-70 000 besøkende fra hele Europa. 40 mål inne/ute krever gode ben og ryggsekk. Finbilparkeringen teller tusenvis av velpolerte lekker-heter og biler med ekte platina som er trukket rett ut fra låven. Jeg hopper litt nå, la oss ikke glemme at gjengen med formann Erik i spissen og Svend, Atle, Morten, Roger, Vidar, Magne og Øystein, la inn et besøk i den hellige gral i Paris; nemlig L’ Atelier Renault på Champs Elysées. Les Bulletin 2-2019.

Om ikke varig innslag, så viste CRN seg frem på Ekebergmarkedet i all sin prakt. Klubbens fargerike Goulette - med sin noe tvilsomme skjenkebevilling, står nå foran ytterst påkrevet restaurering. Motoren er i glimrende form, men den gamle hestebilen knirker nå i alle sammenføyninger.

BÅSTNÄS. En regnvakker maisøndag møttes 8-10 medlemmer på Tusenfryd syd for Oslo. Mye moro der, men enda mer kult i tjukke svenske granskauen. I flokk og følge - selvfølgelig bak rattet i diverse av våre kjære Renaulter - gikk det via gigantiske Solbergfoss kraftstasjon i Glomma før vi krysset grensa rett øst til søta bror og EU.

Club Renault Norvège også kalt Renaultklubben prøver seg på en stand på Ekebergmarkedet våren 2016. Klubben sender selvfølgelig sin beste bil, Pub Goelette og den kommer til og bli et trekkplaster. Været ble strålende og alle koste seg i solen, kanskje vi fikk vervet noen nye medlemmer også.

Vårens store overraskelse-ja nærmest sjokkartet, var påskeauksjonen i Danmark hvor våre gode venner Anker og Marianne Krarup solgte unna om lag seksti - 60 - Renault. Auksjonen vakte mediaoppmerksomhet over hele Europa. Morten og Vidar kunne ikke dy seg og suste ned i en Clio Sport for å oppleve moroa. De vendte hjem uten kjøp, men med troverdige rykter om at ekteparet Krarup har enda flere i bakhånd. Kos dere med guttas reise-reportasje.

Sør-Amerika fra tå til topp på seks uker. I januar sniker fire biler, en R4 Rodeo, en R4 Forgonette, en R4 Safari og en R4 GTL Clan seg ned på kaia for å bli fraktet ned til Amerikas sørligste by Ushuaia i Argentina i containere. Så har dem en tur på 12 000 km langs det søramerikanske kontinent helt opp til havnebyen Cartagena i Columbia. Vi skal følge dem på turen.

Renaultoloog Festival i Nederland ble startet i 2004, jeg finner ikke noe hjelp fra redaktøren her. Dette er bilder fra vår webmaster i september når han var på tur. Men det betyr at dem har 20 års jubileum i 2024, hvis jeg har rett. Ble selvfølgelig nysgjerrig, så jeg siterer: Totalt var det rundt 440 forskjellige Renault-biler her den helgen. Nok en gang var det en unik blanding av Renault-biler som du ikke vil se sammen noe annet sted, med deltakere fra 10 forskjellige land som gir dette arrangementet en virkelig internasjonal look...

Du skal kjappe deg hvis du har lyst til å stikke innom Sommer Automobile Museum nord for København. Deres særutstilling avsluttes nemlig 30. mars. Museet har 60-80 andre spennende lekkerheter å vise frem i like lekre lokaler. Hilste på eieren skriver redaktøren, dere må nok lese artikkelen i Bulletin 1-2014 selv.

Torsdag 6 juni arrangeres Nasjonal Motordag over hele landet. Dette er en markering av mangfoldet i motormiljøet i Norge. I Oslo er det planlagt en utstilling på Youngstorget med representanter for motor- og veteranklubbene. Jeg tror vi kan finne noen Renault-er der...

CRN viste ansikt på Ekeberg. "Å huttetu" er beskrivelsen på vårens vakreste eventyr, dvs. Ekebergmarkedet som ble arrangert for 52 gang 4. mai. Den lykkelige Vidar Nyen var der også sammen med to andre Renault-er...

29 januar klokken 09.00 starter to av våres medlemmer i Rallye Monte-Carlo Historique 2012. Henning er fører på en Alpine A110 og Roger skal kjøre servicevogna. Nå har jeg ikke funnet innlegget i Bulletin enda, det var Vidar som også er medlem, som dro oss opp av køya.

Trond Hagen og Svend Dahle kjørte i 2004 fra Oslo til Sør-Afrika. Nå har kara med familie og kjæreste, til sammen hele ti personer, krysset det nord-amerikanske kontinent. Også denne gangen med 4`ere, -ikke med "Afrika-bilene", men med to 99% identiske 1962 og 1963 modeller. Deres fenomenale tur fra østkysten til vestkysten er selvfølgelig en av hovedsakene i årets siste Bulletin. Nå gjelder det bare å få tak i bilder...

Her må jeg bare få sitere redaktøren. Større bursdagsselskap har vi aldri vært invitert til. Thenay ligger midt ute i potetlandet marmorert med solsikker og drueranker, jeg vet at redaktøren er opptatt av poteter. En R4 front er ikke bare bare. Dette ørlille potpurri viser mangfold og kreativitet i fransk ånd, men overse ikke urfirer`n, dvs. det begynte med Renault 3.

På den enorme bilkirkegården ved Töcksfors rett over svenskegrensen kjemper naturen mot teknikken, jeg tror ikke vi er der. Men kanskje vi er hos Töcksfors Bildemontering, her kan vi köpa bildelar till din skrotbil.

Redaktøren har send noen bilder fra messen Retromobile når dem var på tur til Paris. Redaktøren skriver: Som kjent fyller 4CV 40 år i år og på årets Retro i februarsure Paris hadde Renault naturligvis blåst støv av noen prototyper.

Dette er bilder fra Scan-hugg bilopphugger på Rygge (Østfold). Det var tider det, og Renaultklubben hadde selvfølgelig kontakter.

Tre gamle Renault 4 skal kjøre en tur fra Oslo til Cape Town, det er minst 15 000 km det og du må igjennom nesten 20 land. Alle tre bilene har taktelt og reservehjulene er flyttet til panseret. 14. oktober gir gutta gass og reiser nedover via Tyskland, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn, Bulgaria til Tyrkia. Så legges kursen til Syria gjennom Jordan og videre nedover. Langs Rødehavet til Jeddah i Saudi-Arabia, så ferje til Sudan og videre til Etiopia. Så blir det Kenya, Tanzania, Zambia og Angola. Så rett til hovedstaden Windhoek til Sør-Afrika der hjulene ender i havet på Afrikas sørspiss Kapp det gode håp. Dette var kort fortalt, turen var nok mye lenger og vi lar bildene si sitt.

Her for jeg ikke hjelp av bladsmøreren vår, så jeg må klare meg selv. Tour de Corse Historique er anerkjent som en av de mest prestisjefylte rallyene for historiske biler, og dette foregår på den franske øya Korsica. I 2003 dro fire gutter ned og ville være med. I den ene bilen var det Henning Jørstad som var fører, og Erik Lund var kartleser. Sauro og Geir Egil var serviceteamet som også kom i en Alpine.

12 personer fant veien ned til Paris i februar for å besøker Retromessen. Her var det mange kjente navn, du kan lese innlegget selv så håper vi at det kan komme noen bilder.

Redaktøren stilte opp på kaia 29. januar når ekvipasjene skulle kjøre om bord på Kiel-fergen for å forevige innsatsen, men der så han ingen Alpine. Heldigvis så for vi en status av Team-Alpine i etterkant. 2 stk. Renault Alpine A110 med Henning og Geir Egil bak rattet og kartlesere var Lene og Geir. Erik og Arne tar seg av servicevogna. Ha en god lesning, den er detaljert og fin.

Om få uker reiser en hel kolonne R4-eiere til Nederland. Nå blir det "donderfeest" i Arnhem. Det er 10-12 biler som skal nedover, her må vi undersøke litt mer.

Renault Extreme Nordkapp betyr at rundt 80 gamle Renault-er skal kjøre fra Bogstad Camping og helt opp til Nordkapp. Dem starter søndag 2 juli og ankommer Nordkapp søndagen etter. Jeg håper vi kan få tak i noen bilder her.

CRN har debutert i The Monte Carlo Challange. Det er Svend og Magne i sin Dauphine - som nå skal gjøre årets stunt. Denne må dere lese, må være sant, jeg har et bilde av bilen...